Centre de gravité remonté
Pour passer tout ce potentiel à la roue et faire la différence au ras du vibreur, la ZX-10R travaille son maintien. Comme le moteur, la partie cycle est complètement revue.
Ainsi, le quatre cylindre est remonté dans le cadre afin de rehausser le centre de gravité et diminuer l'inertie de la moto en virage.
Voilà qui a permis entre autres de déplacer le générateur de derrière les cylindres au bout de vilebrequin sans augmenter la largeur du moteur ni limiter l'angle d'inclinaison de la moto.
Entre autre conséquence, la colonne de direction est "poussée" vers l'avant et la géométrie modifiée (valeurs non fournies). Dans le même temps, le bras oscillant est rigidifié et son axe remonté lui aussi dans le cadre.
Combiné à sa longueur et un pneu de 190/55 par 17, voilà qui améliorerait la motricité de l'ensemble et permettrait davantage de réglages sur la suspension.
Hautement plébiscité par les essayeurs, la direction bénéficie enfin d'un amortisseur (Öhlins). De son côté, le frein avant est optimisé par l'adaptation d'un maître-cylindre radial, le nouveau sélecteur de boîte améliore le passage des vitesses.
Aérodynamique travaillée
On le sait, rien ne sert de booster les performances du moteur sans soigner l'aérodynamique.
La ZX-10R améliore sensiblement ses performances sur ce point aussi, équivalant à un gain de 7,5 kW à 280 km/h...
Pour ce faire, sa face avant est redessinée et reçoit entre autres des optiques très réduits en taille par rapport au modèle actuel. Le nouveau capotage de selle et les silencieux hauts réduisent les turbulences et optimisent la traînée.
Les clignotants sont désormais intégrés dans l'habillage. Parallèlement, l'ergonomie évolue sensiblement.
Le cadre et le réservoir plus étroits permettraient une position plus agréable et donc un pilotage plus naturel.
L'aménagement du cockpit est revu, via entre autres une nouvelle planche de bord entièrement électronique, avec un rétro éclairage très particulier des graduations circulaires du compte-tours analogique.
A noter, la ZX-10R est aussi équipée d'un système anti-démarrage par clé codée.
Version française : 106 ch.
Version libre : 173 ch. (182 avec Ram Air) à 11 700 tr/min, couple 11,6 mkg à 9 500 tr/min
Partie cycle : cadre alu périmétrique, fourche téléscopique inversée diam. 43 mm entièrement réglable, mono-amortisseur AR entièrement réglable,
freins AV 2 disques pétale diam. 320 mm / étriers radiaux 4 pistons et maître-cylindre radial - AR disque diam. 220 mm / étrier 2 pistons, pneus AV 120/70 x 17 - AR 190/55 x 17
Gabarit : empattement 1 390 mm, chasse 102 mm / angle 24°5, hauteur de selle 825 mm, réservoir 17 litres, poids à sec 175 kg
Les autres caractéristiques moteur (en anglais) :
- Idealised dimensions for the intake and exhaust ports, determined using flow analysis, ensure efficient cylinder filling and high power output. Titanium exhaust valves reduce reciprocating weight for incredible high-rpm performance.- Hot-sparking iridium plugs and high-voltage coils ensure high combustion efficiency.
- Camshaft lobes and tappet surfaces feature soft-nitriding surface treatment for long wear and high-rpm reliability.
- Sintered aluminium valve spring retainers reduce reciprocating weight for reliable valve control at high-rpm.
- Forged pistons are lightweight and very tough, for low reciprocating weight and high heat resistance. Their flat tops enable a compact combustion chamber with improved combustion efficiency.
- Plated cylinders
are long wearing and offer
excellent heat dispersion.
Passageways in cylinders ensure
efficient crankcase breathing
and reduce pumping loss.
- Intake air is routed via the
central Ram Air duct and through
the frame tubes to the airbox. A
duct between the frame and the
air cleaner prevents ingress of
water.
- Compact air cleaner fits
snugly between the frame rails,
allowing use of a seamless,
highcapacity, flat-bottomed fuel
tank. Flow analysis was also
used to ensure efficient air
flow inside the airbox.
- One-piece cylinder/crankcase
design, compact cylinder head
and "stacked" tri-axis
transmission/crankshaft layout
allows an amazingly compact and
lightweight engine.
The engine is short enough to
fit below the twin beams of the
frame, allowing the 10R to have
the narrow compactness of a
600-class machine.
- Single valve springs use oval-section
wire to realise short springs
and a compact cylinder head
design.
- Camshafts are machined from
forged billets of SCM420K steel
for light weight and high
strength.
- Lightweight magnesium engine
covers contribute to the
engine's low weight.
- Liquid-cooled oil cooler with
internal aluminium fins is
lightweight and keeps oil
temperatures under control.
- Massive braced swingarm of
all-new design delivers the
rigidity needed for a machine
with the ZX-10R's horsepower.
Long swingarm design reduces the engine's leverage on the rear suspension, for excellent suspension action and superb road holding qualities. Specially configured for
high torsional rigidity and
more flexible lateral rigidity,
this "balanced flex" contributes
significantly to the 10R's
brilliant handling qualities.
Amazingly lightweight, the
swingarm weighs about the same
as the ZX-6R swingarm.
- Highly rigid 43 mm inverted
fork is fully adjustable and
features settings that are
biased towards track riding.
- A super-hard DLC coating (Diamond-Like
Carbon) on the outer surface of
the inner fork tubes reduces
sliding friction (stiction) and
improves action, especially in
situations
where the suspension is subjected to heavy loads, such as during braking or when banked over. While the coating provides its greatest benefits on the racetrack, street riding is also notably smoother.
The increased surface hardness also helps to prevent
scratches and damage to the tubes.
- Both front and rear suspension are fitted with top-out springs for
stable suspension performance. Because the top-out
springs regulate suspension elongation, the rider
will also experience less nose dive feel under heavy
braking after hard acceleration, as well as greater
stability when getting back on the gas after hard
braking.
- Linkage-equipped rear gas shock with reservoir is
fully adjustable.
- Lightweight aluminium suspension linkage reduces
chassis weight and contributes to the responsive rear
suspension action.
- Rear ride height is shim-adjustable